W dniach 26.06.2011 – 29.06.2011 r., w Ośrodku Edukacji
Ekologicznej „Leśnik” w Ustroniu – Jaszowcu, odbyła się kolejna, VII
Konferencja „Geometria i Grafika” zorganizowana przez Ośrodek Geometrii i
Grafiki Inżynierskiej Politechniki Śląskiej oraz Polskie Towarzystwo
Geometrii i Grafiki Inżynierskiej. Konferencje „Geometria i Grafika”
organizowane są cyklicznie co dwa lata i poświęcone takim zagadnieniom jak
miejsce geometrii we współczesnej nauce i technice, problematyce
kształtowania programów nauczania uwzględniających specyfikę kierunku
studiów, środkom i metodom dydaktycznym sprzyjającym kształceniu inżynierów
oraz wynikom badań własnych dotyczących dydaktyki geometrii, geometrii
wykreślnej i grafiki inżynierskiej.
W konferencji wzięli udział przedstawiciele ośmiu uczelni polskich:
Politechnika Białostocka,
Politechnika Gdańska,
Politechnika Krakowska,
Politechnika Łódzka,
Politechnika Śląska,
Politechnika Wrocławska,
Uniwersytet w Białymstoku,
Uniwersytet Technologiczno – Przyrodniczy w Bydgoszczy,
oraz czterech uczelni zagranicznych:
Lithuanian University of Agriculture,
Omsk State Technical University,
Omsk F. M. Dostoevsky State University,
Siberian State Automobile and Highway Academy.
W trakcie 5 sesji konferencyjnych zostały zaprezentowane
22 referaty.
W sesji pierwszej prowadzonej przez dr inż. Renatę Górską
(Politechnika Krakowska) oraz prof. Antanasa Vanseviciusa (Lithuanian
University of Agriculture) przedstawione zostały referaty związane z
zagadnieniem miejsca geometrii we współczesnym świecie. Jako referaty
inaugurujące konferencję zostały przedstawione dwa referaty opracowane przez
naukowców z Zakładu Podstaw Geometrii Instytutu Matematyki Uniwersytetu w
Białymstoku – „Afiniczne przestrzenie biegunowe” autorstwa dr Mariusza
Żynela oraz „System perspektyw trójkątów” opracowany przez dr Krzysztofa
Petelczyca.
Sesja druga prowadzona przez dr hab. Edwina Koźniewskiego
(Politechnika Białostocka) oraz dr Mariusza Żynela (Uniwersytet w
Białymstoku) poświęcona była zagadnieniom wykorzystania technik
komputerowych w dydaktyce geometrii. W trakcie sesji zostały m.in.
zaprezentowane referaty mgr inż. Anity Pawlak z Ośrodka Geometrii i Grafiki
Inżynierskiej Politechniki Śląskiej przedstawiające problematykę
wykorzystania technik komputerowych w tworzeniu modeli geometrycznych
złożonych powłok budowlanych. Metody wykorzystania programu AutoCAD w kursie
„Geometrii inżynierskiej” realizowanym na Wydziale Budownictwa i Inżynierii
Środowiska Politechniki Białostockiej zostały przedstawione w referacie dr
hab. Edwina Koźniewskiego i mgr inż. Marcina Orłowskiego z Politechniki
Białostockiej.
W trakcie sesji trzeciej prowadzonej przez dr inż.
Marcina Górko (Politechnika Łódzka) oraz dr inż. arch. Witolda Szymańskiego
(Politechnika Wrocławska) przedstawione zostały referaty poświęcone
zagadnieniom konstruowania wielowymiarowych powierzchni prostokreślnych
(referaty naukowców z Omska), problematyce kształtowania programów nauczania
geometrii wykreślnej dla kierunków studiów realizowanych w języku angielskim
(referaty dr inż. Bożeny Kotarskiej-Lewandowskiej z Politechniki Gdańskiej
oraz dr hab. Edwina Koźniewskiego z Politechniki Białostockiej) oraz
problematyce wykorzystywania norm europejskich w dydaktyce rysunku
konstrukcyjnego (referat dr inż. Renaty Górskiej z Politechniki
Krakowskiej).
Sesja czwarta prowadzona przez dr inż. Bożenę Kotarską –
Lewandowską (Politechnika Gdańska) oraz prof. Vladimira Volkova (Siberian
State Automobil and Highway Academy) poświęcona została problematyce
wykorzystania Internetu oraz platform zdalnej edukacji w dydaktyce
geometrii. W ramach sesji zostały przedstawione m.in. wyniki badań
ankietowych przeprowadzonych wśród studentów Wydziału Budownictwa,
Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Łódzkiej – referat dr inż.
Marcina Górko (Politechnika Łódzka), opracowywany model e-learningowego
testu sprawdzającego z rysunku technicznego – referat dr inż. Sławomira
Bogackiego i dr inż. arch. Ewy Terczyńskiej (Politechnika Śląska OGiGI) oraz
materiały multimedialne wspomagające wykład z perspektywy ukośnej i pionowej
– referat dr inż. arch. Jolanty Tofil (Politechnika Śląska OGiGI).
W sesji piątej zostały przedstawione wyniki
ogólnopolskiej ankiety „Dydaktyka geometrii i przedmiotów
„około-geometrycznych” 2011” – referat dr hab. inż. Anny Błach, mgr inż.
Andrzeja Kani oraz dr inż. arch. Moniki Sroki-Bizoń (Politechnika Śląska
OGiGI). W referacie zaprezentowano wyniki pierwszej części badań ankietowych
przeprowadzonych w marcu i kwietniu 2011 r. w połowie polskich, państwowych
uczelni technicznych. Badania ankietowe mają na celu określenie stanu i
jakości dydaktyki geometrii i szeroko rozumianych przedmiotów „około
geometrycznych” takich jak geometria inżynierska, grafika inżynierska,
rysunek techniczny. Planowana jest szeroka popularyzacja wyników badań tak,
aby wszystkie osoby zaangażowane w procesy określania uczelnianych programów
nauczania miały okazję zapoznać się z raportem będącym pewnego rodzaju
diagnozą stanu dydaktyki geometrii w polskich uczelniach technicznych w
2011.
Przedstawione w trakcie konferencji referaty zostaną
opublikowane w dwudziestym drugim Biuletynie Polskiego Towarzystwa Geometrii
i Grafiki Inżynierskiej oraz w ósmym Zeszycie Naukowym Politechniki Śląskiej
serii „Geometria i grafika”.